Running to Countdown: Hoe Game en Audiovisueel studenten van drie verschillende mbo-vakscholen een short film hebben gemaakt met Virtual Production.
Begin van dit kalenderjaar ging XR Lab samen met SintLucas en Cibap de uitdaging aan om binnen vier maanden een short film te maken met behulp van een voor ons nog onbekende techniek: virtual production. Het doel: gezamenlijk leren mét onze studenten van Game artist, Software developer en Audiovisueel. Wat is er voor nodig om onze studenten voor te bereiden op deze nieuwe wijze van storytelling?
De samenwerking is een eerste project van De Metaverse Werkplaats: een initiatief van een consortium van technisch creatieve mbo-vakscholen waarbij kennisdeling en onderwijsvernieuwing binnen het mbo gestimuleerd wordt.
En het eindresultaat mag er wezen! Donderdag 22 juni is de film COUNTDOWN groots in première gegaan in VUE Eindhoven.
Wat is virtual production?
Virtual production is een opkomende techniek in de filmindustrie waarbij twee wereld elkaar ontmoeten: gaming en cinema. Simpel gezegd is virtual production een techniek waarbij een green screen wordt vervangen voor een (curved) LED-scherm. Eén van de voordelen is dat men minder tijd kwijt is aan de post-productie en meer aandacht kan besteden aan de pre-productie. Het biedt hierdoor de mogelijkheid om meerdere disciplines te betrekken tijdens de voorbereidingen en draaiperiode, zodat creatieve keuzes door meerdere partijen genomen kunnen worden en inzichtelijk gemaakt. Op deze manier wordt de virtuele set onderdeel van de fysieke.
De mogelijkheden zijn eindeloos, maar de uitdagingen ook. Daarom heeft XR Lab (lead door Reinout Weebers en Merel Booleman) het initiatief genomen om als proeftuin te dienen. We hebben veel research gedaan naar de creatieve mogelijkheden, haalbaarheid en de vertaling naar het onderwijs. Hierbij hebben we veel gehad aan onze onderwijspartners, zodat we uitdagingen konden delen. Ook de industriepartners BUAS en Iron Films hebben waardevolle inzichten verleend.
Proces
Het doel van dit samenwerkingsproject was om onze studenten kennis te laten maken met deze opkomende techniek en voor hen om op een andere manier met de game engine Unreal Engine te laten werken dan dat zij tot nu toe gewend waren.
Om de film tot stand te kunnen laten komen, zijn de studenten eerst begonnen om hun deel van de film te conceptualiseren. Overall concept: we volgen verschillende personages die oog in oog komen te staan met een waterbom om deze vervolgens weer door te geven naar de volgende school. De studenten hebben hierna m.b.v. Unreal Engine hun concept omgezet naar een 3D omgeving waar zij digitaal in kunnen rond bewegen. Daarna zijn ze aan de slag gegaan om ervoor te zorgen dat de omgeving zou reageren op de bewegingen van de real-life camera.
Na een paar test runs, hebben de studenten ieder hun scènes opgenomen in de virtual production studio van Breda University of Applied Sciences en samengevoegd tot een film die vertoond werd tijdens de première. XR Lab heeft hierbij hulp gekregen van PET-docent Manuel Rodrigues en een PET-student.
Het maken van een film was een hele nieuwe ervaring voor onze Game artist en Software developer studenten, die zich normaal gesproken niet bezighouden met processen als cameravoering, storyboarding en karakterontwikkeling. En voor Audiovisueel studenten was het een uitdaging om samen te werken met de mogelijkheden van een game engine. Maar het resultaat mag er zijn!
Meer informatie?
Ben je geïnteresseerd in onze bevindingen? Wil je betrokken zijn bij de vertaling naar het onderwijs op MA? Kom dan naar de showcase op 10 juli 14.00 (MA C0.81). Stuur even een berichtje naar Merel Booleman (projectleider XR Lab) of Reinout Weebers (docent Audiovisueel, senior XR Lab).