MA stond op de Dutch Design Week!

Een primeur! Van 21 t/m 29 oktober stond het Mediacollege Amsterdam (MA) op de Dutch Design Week in Eindhoven, samen met de andere mbo-vakscholen Cibap, St. Lucas, Grafisch Lyceum Rotterdam, Nimeto en het Hout- en Meubileringscollege. Een dikke week konden onze (oud-)studenten hun werk en talent laten zien en met bezoekers en kenners in gesprek.

We lieten zien wat het mbo kan bijdragen aan de creatieve sector en dat we onze plek op de Dutch Design Week meer dan verdienen. Woorden als een ‘verrijking’, ‘verademing’ en ‘een aangename afwisseling op al het andere werk’ kwamen voorbij. Veel bezoekers trotseerden de regenbuien en brachten een bezoekje aan onze expositie. Bijna alle visitekaartjes van de studenten werden meegenomen. Kortom: het een goede week.

We kunnen niet wachten op de editie van volgend jaar waarin we hopen MA opnieuw te vertegenwoordigen met meer werk, meer studenten en meer zon! We houden je daarvan in de loop van dit schooljaar op de hoogte.

Heb je onze studenten gemist op de Dutch Design Week? Jammer, maar niet getreurd: we tonen het geëxposeerde werk ook op de Open Dag op 15 november a.s. Dit is het verhaal achter het werk van de studenten:

Yoel Matan, afgestudeerd aan de opleiding Audiovisueel (2023): korte film in opdracht van Levvel (foto hieronder)
“Er is een tekort in de pleegzorg. Een tekort aan veilige plekken. Met deze korte film vol verschillende deuren en huizen in Nederland wil ik laten zien dat iedereen een veilig thuis kan geven aan een kind. Dat het niet uitmaakt waar of hoe groot je woont, maar dat het bieden van simpelweg een deur waarachter een thuis schuilt al het verschil kan maken.”

Joshua van den Berg – derdejaars student aan de opleiding Ruimtelijk vormgever: installatie ‘De stoel van de toekomst’ (foto hieronder)
“Met mijn installatie wil ik een krachtig statement maken over de mogelijke gevolgen van een wereld waarin AI een dominante rol speelt. Ik heb bewust gekozen voor een provocerende benadering om mensen uit hun comfortzone te halen en ze te dwingen na te denken over de implicaties van een technologisch gestuurde toekomst. Ik heb een zintuiglijke ervaring gecreëerd die de toeschouwers meeneemt in een dystopische wereld gedomineerd door AI. Het is cruciaal dat we als samenleving proactief nadenken over de toepassing en implicaties van AI, zodat we weloverwogen beslissingen kunnen nemen die in lijn zijn met ons collectieve welzijn en ethische waarden.”

Milan Ovinge – afgestudeerd aan de opleiding Mediavormgever (2023): ‘Burning Man Netherlands’ (foto hieronder)
“Niet een festival dat je normaal gewend bent, de bezoekers zorgen zelf voor eten, drinken en entertainment. Dit resulteert in een unieke ervaring die ieder jaar verandert door een nieuw thema. De Nederlandse versie van Burning Man: Ancient Times, Lost Treasure, een festival waar de deelnemers kunstwerken maken alsof ze na 3000 jaar weer terug zijn gevonden. Hierdoor zijn deze natuurlijk helemaal aangetast door de natuur. Om de aantasting van natuur uit te beelden besloot ik begroeiing van takken en bladeren te gebruiken. Voor de begroeiing ben ik verschillende materialen gaan zoeken en heb van deze materialen verschillende composities en foto’s gemaakt. Van deze beelden heb ik collages gemaakt in Photoshop, en die uiteindelijk gebruikt als huisstijl voor het festival.”

We lieten zien wat het mbo kan bijdragen aan de creatieve sector.

Ook benieuwd naar de andere verhalen?

Bekijk ze allemaal en kom meer te weten over het werk bij MA.
Deel deze pagina: